fredag 10 september 2010

Från senare tid: Lite bilder tagna med en Coolpix L14

Jag har aldrig haft någon riktigt avancerad kamera, ej heller har jag gått nån utbildning (tänker inte göra det heller) så det jag har i kameraväg får duga för stunden. Lite mer avancerat än det jag har nu vill jag dock ha för jag vill kunna ta bilder utan att behöva ta till inbyggda specialprogram som "hjälper" mej att ta bilderna. Jag tänker på den inbyggda programfunktionen i min Nikon Coolpix L14. Nej, nu ska jag sluta svamla och istället visa lite bilder som tagits med just den kameran:

Soluppgång över Västerdalsälven i juli 2010
Flygplan över nejden. Närmare än så kan man inte gå med en Nikon Coolpix L14 från ca en kilometers distans.
En Nikon Coolpix L14 har 3x optisk zoom och 10x digital zoom. Så länge inget avancerat ska göras passar detta bra men ska man ta bilder på människor som rör sej ganska snabbt inomhus duger det inte alls. Ta det här fotot på Mia Törnblom t ex:

Suddigt trots att jag gjorde allt för att inte röra på handen.
Jag inser förstås att lösningen på detta problem är ett stativ men jag kunde inte ta med ett sånt till denna föreläsning. Jag har dessutom inget stativ så det kvittar.

Ännu mer talande för den digitala zoomen är denna bild:

Soluppgång i mitten av juli 2010. Dimman var ett tag så tät att t o m solen var svår att se men det lättade precis tillräckligt för att jag skulle kunna ta denna bild.
Detta är taget med maximalt zoomläge. Solen är ett ganska tacksamt motiv på sommarmorgnarna även med en såpass "liten" kamera som min.

Fler bilder kommer. Var så säker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar